سئو برای Local Business Listings

لوکال سئو Local seo چیست؟ آموزش بهبود سئو محلی + تکنیک

این جمله معروف ست گادین، نویسنده و کارآفرین معروف آمریکایی، به‌‌خوبی اهمیت... وقتی در نگاه اول چنین تیتر یا عنوانی را نبیند، صفحه شما را می‌بندد و احتمالاً دوباره به نتایج جست‌وجو برمی‌گردد تا نزدیک‌ترین خدمات مورد نیازش را پیدا کند. چون جست‌وجوگر محلی که صفحهٔ شما را باز می‌کند، باید در عرض چند ثانیه متوجه شود خدمات شما مختص همان محل است. مثلاً ما با جست‌وجوی کیورد «بهترین رستوران تجریش»، این کیوردهای پیشنهادی را از گوگل دریافت کردیم. به عنوان مثال، اگر کسی در تجریش به دنبال دامپزشک باشد، ترجیح می‌دهد به دامپزشکی در همان منطقه مراجعه کند تا مجبور نباشد مسافت زیادی را طی کند و وقت زیادی را صرف رفت و آمد کند.

در سئوی محلی گوگل برای نتیجه مورد جستجوی کاربر، موقعیت کاربر را با استفاده از IP او تشخیص داده و نتایج خود را بر این اساس ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر بهترین رستوران را جستجو کنیم، گوگل به ما نزدیکترین نتیجه را با توجه به موقعیت مکانی ما ارائه می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا کسب‌وکارها محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی که در حال جستجو هستند، ارائه دهند. همانطور که گفته شد مکان جغرافیایی افراد با استفاده از IP قابل شناسایی است؛ اما مکان جغرافیایی کسب‌وکار یا همان وبسایت با رعایت چند نکته ساده و مشخص تعیین می‌شود. بنابراین کسب و کارهایی که می‌خواهند برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)، افزایش ترافیک و جذب لید (Lead) در محله مشخصی فعالیت کنند، باید از سئو محلی استفاده کنند. برای رسیدن به این هدف، باید به فکر یافتن کلمات کلیدی محلی، بهینه‌سازی پروفایل گوگل بیزنس (Google Business Profile)، ایجاد NAP (مخفف نام، آدرس و شماره تلفن) و تولید محتوای مرتبط اهمیت پیدا می‌کند.

از آنجایی که وب‌سایت شما در نتایج محلی گوگل برای کاربران نمایش داده می‌شود امکان این‌که افراد بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا شوند وجود دارد و افزایش کاربران هم باعث افزایش مشتریان می‌شود. علاوه بر این وقتی مشتریان محلی وب‌سایت شما را پیدا کنند به دلیل محلی و حضوری بودن راحت‌تر به کسب‌وکار شما اعتماد می‌کنند و تبدیل به مشتری شما می‌شوند. با استفاده از استراتژی‌های مناسب و تولید محتوای با کیفیت، می‌توان در نتایج جستجوی صوتی رتبه‌های برتر را کسب کرد و به‌این‌ترتیب، به افزایش ترافیک وب‌سایت و جذب مشتریان جدید کمک کرد. با اجرای این استراتژی ها، می توانید بهینه سازی خارج از صفحه وب سایت خود را برای جستجوی محلی بهبود بخشید و مشتریان محلی بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کنید. علاوه بر تحقیقات سنتی کلمات کلیدی، می‌توانید از ویژگی‌های جستجوی محلی مانند Google Maps و Google My Business برای شناسایی کلمات کلیدی و عبارات مرتبط استفاده کنید.

این کلمات باید شامل عبارات مرتبط با خدمات شما و نام منطقه‌ای باشد که در آن فعالیت می‌کنید. در جست‌وجوهای موتورهای جست‌وجوگری مثل گوگل، نتیجه‌های جست‌وجو را بر اساس موقعیت مکانی کاربر که از طریق IP تشخیص داده، نشان می‌دهد. همین امر موجب می‌شود تا محصولات و خدمات شما بر اساس موقعیت مکانی کاربر، به آنها بیشتر نشان داده شود. این شامل آدرس دقیق، شماره تماس، ایمیل، لینک وب‌سایت، ساعت‌های کاری و عکس‌های واقعی از محل کسب‌وکار شما می‌شود. سئوی محلی مدت‌هاست که وجود داره، ولی به واسطه اینکه برای سال‌ها اینترنت در تصرف کامپیوترهای خانگی بود، کما بیش محدودیت داشته.

استفاده از کلمات کلیدی محلی باعث می‌شود که وقتی مردم به‌دنبال کسب‌وکار شما در گوگل هستند، شما را پیدا کنند. مثلاً اگر کسی در منطقه شمیرانات به‌دنبال رستوران کباب است، با سرچ «شمرون کباب» کسب‌وکار شما را پیدا می‌کند. با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت جستجوی صوتی، بهینه‌سازی وب‌سایت برای این نوع جستجو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. کاربران در جستجوی صوتی، اغلب از عبارات طولانی‌تر و طبیعی‌تری نسبت به جستجوی متنی استفاده می‌کنند. این پروفایل به‌منزله ویترین مجازی کسب‌وکار شما در موتور جستجوی گوگل عمل می‌کند.

در ادامه 12 نکته بسیار مهم برای موفقیت در سئو محلی را به شما معرفی خواهیم کرد. نکاتی که در ادامه مطرح می شوند بر اساس نظرات افراد خبره در حوزه سئو محلی جمع آوری شده است. نه گوگل و نه کاربران، سایت‌هایی که دیر بارگزاری می‌شوند و یا گیج کننده هستند را دوست ندارند. پس اگر سایتتان روی موبایل ایراداتی دارد بهتر است سریع‌تر دست به کار شوید و آن را بهینه‌سازی کنید. گوگل قبلا ابزاری برای بررسی سازگاری سایت با موبایل داشت که در دسامبر ۲۰۲۳ این ابزار از دسترس خارج شد. یک جایگزین خوب برای این منظور استفاده از ابزار Mobile Friendliness Test Tool بینگ است.

دزد دریایی یکی از الگوریتم های گوگل است که هدف آن مبارزه با نقض قانون کپی رایت (Copyright) است و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. در صورتی‌که تعداد این گزارش‌ها از یک وب سایت زیاد شود، تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته و دچار کاهش رتبه می‌شود. آنچه یک کسب‌وکار محلی را از همتایان مجازی خود متمایز می کند، مفهوم «نزدیکی» است. به‌عبارتی، سئوی محلی به دنبال برجسته کردن کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی افراد نزدیک به محل کسب‌وکارتان است. برای مثال، یک فروشگاه لوازم کوهنوردی با چند شعبه در تهران، لزوما نیاز ندارد با مخاطبان کل ایران یا حتی کل تهران ارتباط داشته باشد.

حضور در لوکال مپ همه‌چیز نیست و باید سایت خود را هم برای چنین جست‌وجوهایی بهینه کنید که در ادامه بررسی می‌کنیم. یعنی نتایجی که گوگل هنگام جست‌وجوی محلی به کاربر نشان می‌دهد، بر اساس بعد مسافت و نزدیک‌بودن به او نمایش داده می‌شود. اما سئو محلی چیست و چرا برای شما از نان شب هم واجب‌تر است؟ این همان موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله با شما همراه با ۸ تکنیک و اصل ضروری سئوی محلی بررسی کنیم. همچنین، هوش مصنوعی در تحلیل نظرات کاربران، تشخیص زبان طبیعی (NLP) و بهبود دقت نقشه‌ها و پیشنهادات محلی نقش مهمی ایفا می‌کند. امیدواریم که توانسته باشیم که هر آنچیزی که در سئوی محلی مهم است را به شما بگوییم و روش‌های این کار را آموزش دهیم. ولی هر مطلب کاملی ممکن است سوالات بیشتری را برای شما بوجود بیاورد و ما در بخش نظرات آماده پاسخگویی به سوالات یا نظرات شما در این مطلب هستیم.

خوشبختانه، یادگیری و پیاده‌سازی سئوی محلی چندان پیچیده نیست و با کمی تلاش و استفاده از منابع آموزشی مناسب، هر کسب‌وکاری می‌تواند در این زمینه موفق شود. برای کسب دانش عمیق‌تر و تخصصی‌تر در زمینه سئوی محلی، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین گزینه‌ای بسیار مناسب و موثر است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم عملکرد کلی پروفایل آنلاین کسب‌وکارمان را ردیابی و بهینه کنیم. این تکنیک، علی‌رغم سابقه طولانی، با توجه به رشد روزافزون اهمیت سئوی محلی، از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. این آمار نشان‌دهنده اهمیت حیاتی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای نمایش مناسب در دستگاه‌های همراه می‌باشد.

برتری را می‌توان توانایی یک کسب و کار در خودنمایی و متمایز بودن از رقبا تعریف کرد. هرچقدر که گوگل و دیگر موتورهای جستجو بتوانند شما را بهتر ارزیابی کنند، نتیجه بهتری خواهد داشت. و دوما، این دسته از مشتریان وفادارترند و اگر از سرویسی که به آن‌ها داده می‌شود راضی باشند، باز هم باز خواهند گشت. در ابتدای سال ۲۰۲۴ گوگل با دارا بودن سهم بازار ۹۲ درصدی بین موتورهای جستجو محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان است. تخمین زده می‌شود که گوگل در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستجو در سراسر جهان را پردازش کرده و نتایج را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. زمانی که شما می‌خواهید فرش خریداری کنید، به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل می‌روید؟ مسلماً خیر پس شما نیز در وب‌سایت خود باید برای محصولات و خدمات مختلف خود، مجدد باتوجه‌به نیاز کاربران صفحات جداگانه‌ای طراحی کنید.

در این فیلد باید مشخص کنید که وب سایت شما شخصی است یا سازمانی و گزینه مناسب را انتخاب نمایید. لینک های ورودی فرصت خیلی عالی و قدرتمندی برای SEO محلی شماست، در واقع هر لینک ورودی به گوگل میگه که شما یه شرکت قانونی هستین و میتونه دامین آتوریتی شما رو بالا ببره. مشتاقانه میخواهیم با شما ارتباط داشته باشیم و چه بهتر از این که هر آنچه که به شما کمک می‌کند را به گوش شما برسانیم، تنها کافیست ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست می‌آورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... اگر می‌خواهید بلاگری را در شبکه‌های اجتماعی داخلی شروع کنید، روبیکا بهترین گزینهٔ شماست؛ چون هم محبوب است، هم امکانات...

همچنین این الگوریتم به کسب‌وکارهای بیشتری اجازه می‌دهد تا در نتایج جستجو ظاهر شوند، حتی اگر در نزدیکی یکدیگر باشند. این موضوع می تواند منجر به جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و در نهایت رونق کسب‌وکار شود. همان‌طور که پیش‌تر به اهمیت سئوی محلی در ارتقای دید کسب‌وکارها اشاره شد، استفاده از ابزارهای تخصصی سئوی محلی می‌تواند به‌طور چشمگیری در دستیابی به نتایج بهتر کمک کند. این ابزارها با ارائه داده‌ها و تحلیل‌های دقیق، به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا استراتژی‌های خود را بهینه کرده و در نتایج جستجوی محلی رتبه بالاتری کسب کنند. به عبارت ساده‌تر، سئو محلی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هنگامی که کاربران به‌دنبال خدمات یا محصولات خاصی در یک منطقه خاص هستند، وب‌سایت آن‌ها در بالای نتایج جستجو نمایش داده شود.

یکی مغازه فیزیکی و حقیقی که مشتریانشان به صورت حضوری به آن مراجعه می‌کنند و دیگری مغازه مجازی یا وبسایت آن‌ها. سئوی محلی ابزار قدرتمندی است که باعث می‌شود وبسایت شما بیشتر به چشم بیاید و در نتیجه مشتریان بیشتری به سمت شما هدایت شوند. برای شفاف‌تر شدن موضوع سئو محلی و نتایج جستجوی محلی در گوگل یک مثال می‌زنیم. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشید می‌توانید برای فروشگاه حضوری‌تان مشتریان بیشتری جذب کنید. اما در استراتژی سئو محلی و لینک بیلدینگ لوکال شما باید از سایت‌هایی که در موقعیت مکانی نزدیک به کسب‌وکارتان قرار دارند یا حداقل در شهر مورد فعالیت قرار دارند، لینک و اعتبار بگیرید. ابتدا کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را پیدا کنید که افراد برای جستجوی محصولات یا خدمات محلی استفاده می‌کنند.

اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) دارد و در موبایل به‌خوبی نمایش داده می‌شود. شرکت در رویدادهای محلی یا حمایت از آن‌ها می‌تواند فرصت‌های خوبی برای لینک‌سازی باشد. از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را در Google و دیگر پلتفرم‌ها ثبت کنند. الگوریتم‌های گوگل به قواعد و قانون‌هایی گفته می‌شود که گوگل برای امتیازدهی به وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به‌ اشتباه به‌جای الگوریتم مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌روزرسانی‌های هسته‌ی گوگل است. به‌عنوان مثال تغییر در تعداد نتایج صفحه‌ی اول، یکی از آپدیت‌ های گوگل است.

هرچه محتوا، هدلاین‌ها و از همه مهم‌تر دیسکریپشن شما برای جست‌وجوهای محلی بهینه‌تر باشد، نرخ کلیک ارگانیک شما هم بالاتر می‌رود. همچنین نقد و بررسی، امتیازها و کامنت‌هایی که از کاربران دریافت می‌کنید از چشم کاربران هم دور نمی‌ماند. با این اسکیما، می‌توانید اطلاعاتی مثل لوکیشن، شماره تلفن، روزها و ساعت‌های کاری و… را به گوگل اطلاع دهید. حالا اگر شما به‌عنوان کسی که خدمات موردنیاز او را ارائه می‌کنید، به او معرفی شوید، شانس زیادی برای جذبش خواهید داشت. اول ربات‌های خزنده (کراولرها) را به‌سراغ صفحات جدید می‌فرستد تا آن‌ها را کشف و اطلاعات‌شان را بررسی کنند.

مثلاً اضافه‌کردن نقشهٔ گوگل و نظرات آنلاین کاربران در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی محلی نقش دارد؛ ولی در سئو، سایت بیشتر اعتبار خود را مدیون لینک‌هایی است که از سایت‌های معتبر می‌گیرد. استفاده از تکنیک‌های سئوی محلی، به شما کمک می‌کند همین مشتری‌ها را جذب کنید؛ کسی که به خدمات یک کسب‌وکار در یک منطقهٔ مشخص نیاز دارد. اولین و مهم‌ترین مرحله استراتژی سئوی محلی شما این است که لیست نمایه کسب و کار Google خود را ادعا کنید. فهرست نمایه کسب و کار گوگل (Google Business Profile) شما قلب استراتژی محلی شما است. اگر می‌خواهید مشتریان محلی را به مکان خود هدایت کنید، باید فهرست خود را تولید و بهینه کنید. برجسته بودن بر آنچه مشتریان دیگر در مورد محصولات یا خدمات شما می گویند تمرکز دارد.

که نتایج آن کاملا محلی هستند نیست، با استفاده از تولید محتوا، بهبود لینکهای خارجی و نکاتی که در این مقاله مطرح شده می توانید مشکل را حل کنید. لوکال سئو (Local SEO) بهینه‌سازی یک کسب‌وکار برای دیده شدن بهتر در نتایج جستجوی محلی و مکان‌محور است. هدف اصلی الگوریتم ونیز که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، ارائه‌ی مرتبط‌ترین و بهترین نتیجه‌ها بر اساس نتایج جستجوی محلی (Local) کاربران بود. تا قبل از این الگوریتم، گوگل نتایج جستجو را عمدتاً بر اساس کلمات کلیدی و محتوای صفحات رتبه‌بندی می‌کرد و توجه چندانی به موقعیت جغرافیایی کاربر نداشت. لوکال سئو در بازاریابی دیجیتال، ضروری و مهم است کسب‌وکارها نباید و نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. با بهینه‌سازی برای جستجوی محلی، کسب‌وکارها می‌توانند حضور آنلاین خود را تقویت کنند، مشتریان محلی بیشتری را جذب کنند و نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنند.

ضروری است که به طور مرتب نقل قول های محلی خود را ممیزی و به روز کنید تا اطمینان حاصل کنید که به روز و سازگار هستند. یکی از جنبه‌های مهم بهینه‌سازی On-Page این است که اطمینان حاصل شود که برچسب‌های عنوان، توضیحات متا، تگ‌های هدر و سایر عناصر روی صفحه برای کلمات کلیدی محلی بهینه شده‌اند. این به معنای درج نام شهر یا منطقه در تگ عنوان و توضیحات متا و همچنین در محتوای صفحه است. در مرحله بعد، از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner، SEMrush یا Ahrefs برای شناسایی کلمات کلیدی و عبارات مرتبط اضافی، همراه با حجم جستجو و سطح رقابت آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید به وب‌سایت‌های رقبای خود نگاه کنید تا ببینید کدام کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند.

برای اینکه مطمئن شوید گوگل کسب و کار شما را به عنوان یک نتیجه مرتبط خواهد دید، باید سعی کنید کلمات و موضوعاتی را هدف قرار دهید که فکر می‌کنید مشتریان بالقوه شما آن‌ها را جستجو می‌کنند. یک کسب و کار محلی برای بیشتر دیده شدن باید سعی کند راه خود را به آنچه پکیج نقشه محلی یا Local Pack نامیده می‌شود پیدا کند. این پکیج در واقع بلوکی از مکان‌هایی است که به صورت لیست در زیر تصویری از نقشه منطقه مورد نظر نمایش داده می‌شود و با نتایج یک جستجوی معمولی در گوگل تفاوت دارد. خبر خوب این است که به کمک سئوی محلی می‌توان حتی در رقابت با برندهای بزرگ به موفقیت دست یافت. سئوی محلی هدفش کمک به کسب و کارهای کوچکتر است تا بتوانند با رقیبان بزرگتر خود رقابت کنند. گوگل نیز از این مورد به نفع خود استفاده می‌کند و با استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی و نظرات کاربران اعتبار سئو خارجی و سئو محلی شما را افزایش می‌دهد.

شما حتی میتونین بسته به کسب و کارتون با ارائه بورسیه تحصیلی در منطقه جغرافیایی خودتون چندتا لینک خوب کسب کنین. شرکت موز MOZ یه راهنمای خیلی خوب برای مراحل موفقیت در بورس تحصیلی ایجاد کرده که میتونین ازش استفاده کنین. جواب این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل کیفیت محتوای وب‌سایت شما، رقابت در حوزه کاری شما و میزان بودجه‌ای که برای سئوی محلی صرف می‌کنید. اما به‌طور کلی، می‌تونید انتظار داشته باشید که بعد از چند ماه، نتایج سئوی محلی را ببینید. یک دایرکتوری آنلاین خوب باید علاوه‌بر اطلاعات شرکت ما مثل آدرس، شماره‌تماس و توضیح خدمات و محصولات، موقعیت مکانی آنلاین ما را هم داشته باشد.

اگر فقط نظرات پنج ستاره داشته باشید، مردم نسبت به صحت آنها مشکوک خواهند شد. هنگامی که لیست نمایه کسب و کار Google خود را ادعا کردید، می توانید شروع به پر کردن نمایه خود کنید. اگر می‌خواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. اطلاعاتی که گفتید به صورت خودکار در بخش شبکه دانش گوگل نمایش داده می‌شود، گوگل این نوع داده ها را از منابغ مختلف مانند ویکی پدیا و... در عین حال باید دقت کنید که برای گرفتن نتیجه دلخواه، باید درخواستتان را محترمانه، حساب شده و کوتاه مطرح کنید.

اسکیما به زبان خیلی ساده، به کدها و نشانه‌هایی گفته می‌شود که گوگل با کمک آن‌ها، موضوع و جزئیات محتوا و صفحات سایت شما را بهتر می‌فهمد. در مرحلهٔ سوم، برای اینکه لیست حرفه‌ای و هدفمندتری داشته باشید و با کلمات کلیدی دقیق‌تری، مخاطب را هدف بگیرید، باید از ابزارهای کیورد ریسرچ مثل گوگل کیورد پلنر، گوگل ترندز، کیورد تول و… استفاده کنید. طوفان فکری بهترین تکنیک برای یافتن کلمه‌های کلیدی پایه و ابتدایی است که بتوانید بر اساس الگوهای یکسان جست‌وجوگران محلی، گوگل و ابزارها، سایر کلمه‌ها را هم پیدا کنید. پس مهم است کاری کنید که کسب‌وکار شما هم در جست‌وجوهای مرتبط، در این پکیج دیده شود. به همین دلیل، نام منطقه را در عبارت خود جای می‌دهد تا به گوگل یادآوری کند به هرچیزی نیاز ندارد. تفاوت اصلی آن‌ها یکی در پارامترهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی است و دیگری در کیوردهایی که برای بهینه‌سازی انتخاب می‌کنیم.

این به معنای ایجاد پروفایل‌ها و لینک دادن به وبسایت خود در دایرکتوری‌ها و سایت‌های معتبر است. کسب لینک‌های مناسب و واقعی از سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خود و با هدف‌گذاری بر روی عباراتی که به مکان جغرافیایی شما اشاره شده، تأثیر زیادی را در سئوی محلی خواهد داشت. به عنوان مثال، به جای تمرکز کردن تنها بر روی کلمه «رستوران»، بر روی «رستوران در تهران» تمرکز کنید. بنابراین باید روی کلمات کلیدی که در آن‌ها به محل جغرافیایی شما اشاره دارد، هدف‌گذاری کنید و این امر تأثیر قابل توجهی در سئوی محلی شما خواهد گذاشت. صفحات مکان یعنی چه؟ این صفحات نام، آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری فروشگاه، توضیحات منحصربه‌فرد مربوط به فروشگاه، اطلاعات پارکینگ / حمل‌ونقل، تبلیغات و نظر مشتریان قبلی را در اختیار مشتریان شما قرار می‌دهند.

هنگامی که تحقیق می کنید، روی کلمات کلیدی لانگ ترم تمرکز کنید که شامل سه یا چند کلمه هستند. حتی اگر کسب و کار شما نام کوتاه تری داشته باشد، باید از نام کامل در فهرست محلی خود استفاده کنید. در جستجو خود می‌نویسید پیتزا فروشی نزدیک من، یا حتی پیتزای خالی، با پک ستایی گوگل مواجه می‌شوید. که در آن سه نتیجه از بهترین یا نزدیک ترین پیتزا فروشی های نزدیک خود را می‌بینید و یا با سرچ بیشتر به دنبال دیگر نتایج می‌روید. اگر می خواهید محتوایی تولید کنید که هم مخاطب و هم گوگل برای آن ارزش قائل باشند رتبه های اول تا دهم گوگل را بررسی کنید و از آنها الهام بگیرید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری