بهینه سازی سایت برای Conversion Rate Maximization
افزایش نرخ تبدیل مخاطب را به مشتری تبدیل کنید پرتال
A/B ،Split (تقسیم) و Multivariate (چند متغیره) سه روش مختلف آزمایش هستند که هر کدام جنبههای مثبت و منفی خود را دارند. آزمایش چند متغیره، زمانی استفاده میشود که چندین تغییر پیشنهادی در یک صفحه وجود داشته باشد و میخواهید هر ترکیب را بهطور جداگانه آزمایش کنید. اگر مواردی که قصد دارید آنها را تغییر دهید زیاد هستند، از اول شروع کنید. مشابه نقشههای گرمایی، نقشههای کلیکی نیز مناطقی که بیشترین کلیک را داشته نمایش میدهند. طبق مطلب منتشرشده توسط «Semrush» اگر سایتی در طول ۱.۷ ثانیه بارگذاری شود از ۷۵ درصد و اگر در ۰.۸ ثانیه بارگذاری شود، تقریباً از ۹۴ درصد سایتها سریعتر است.
در این مطلب به بررسی دوازده فاکتوری که در علم بهینه سازی نرخ تبدیل موثرند می پردازیم و حتی از مواردی که قبل از طراحی وبسیات نیز دخیل هستند صحبت می کنیم. قبلا در مقاله افزایش سرعت سایت به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم که چرا سرعت سایت اهمیت دارد و برای افزایش سرعت سایت چه راهکارهایی وجود دارد. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات منابع معتبر سئو در جهان، سرعت سایت نیز یکی از فاکتورهای مهم در نرخ تبدیل سایت شناخته میشود و میتواند روی کاهش و یا افزایش درآمد فروشگاههای اینترنتی اثر گذار باشد. در ادامه این مقاله با تکنیکهای موثر جهت بهبود نرخ تبدیل سایت و فروشگاه اینترنتی آشنا میشوید. در این مقاله از اهمیت فرایند بهینهسازی نرخ تبدیل گفتیم و مواردی که میتوانند بهینه شوند، مزایا، مراحل، ابزارها، انواع تستها، اشتباهات رایج، چالشهای «CRO» و غیره را بیان کردیم. صفحه اصلی سایت، صفحه فروش محصول و …، از انواع صفحههای فرود هستند.
۴۰ درصد از مشتریان یک صفحه وب را اگر بیش از سه ثانیه طول بکشد، رها می کنند. کاربران وقتی می بینند نظرات مثبت از مشتریان قبلی یا نمادهای معتبر امنیتی روی سایت وجود دارد، احساس امنیت بیشتری می کنند. مثلاً اگر از نظرات دوستانه و حقیقی مشتریان استفاده کنید، تاثیر خوبی خواهد داشت. در بسیاری از آزمایش های علمی نیاز به تغییر چند متغییر به صورت همزمان است. آزمایش چند متغیره پاسخی به این نیاز است که در آن همزمان تاثییر چند تغییر با یکدیگر بررسی می شود. مثال ساده آن اینست که شما تغییری در عکس پس زمینه صفحه اصلی ایجاد کنید و تاثییر آن را بسنجید.
این نوع نقشهها نشان میدهند که کاربر چگونه در سایت شما اسکرول میکند. همچنین برای بررسی دقیق چگونگی اسکرول کاربران در سایت میتوانید از گوگل تگ منیجر (GTM) استفاده کنید که در مقاله اسکرول ترکینگ با گوگل تگ منیجر بهطور کامل آن را توضیح دادهایم. شما با مصاحبه، اطلاعات کیفی به دست میآورید که درک عمیقی از سایت، صفحات آن و کاربر به شما میدهد. با ابزاری مثل «Google Analytics» میتوانید به دادههای واقعی در مورد منابع ترافیک ورودی سایت، سن، جنسیت بازدیدکنندگان و … دسترسی داشته باشید. مثلا، اگر سایت شما روزانه یک میلیون تومان درآمد ایجاد میکند، یک ثانیه تأخیر در بارگذاری، میتواند روزانه هفتاد هزار تومان ضرر داشته باشد. با همان تأخیر یک ثانیه، ممکن است مشتریان به سادگی از سایت خارج شوند و ۱۱% مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید.
پس نترسید و آزمایشهای بزرگتری انجام دهید که حداقل در آن دو عنصر بهینه شوند. مطمئن شوید که دادههای کمی و کیفی کافی برای پشتیبانی از اثبات آزمایش خود دارید. باید از اطلاعاتی که بهدست میآورید در آزمایشهای بعدی استفاده کنید. مشتریان معتقد هستند که با استفاده از چت وبسایت سوالات آن ها سریعتر پاسخ داده شده است و بهره وری از گفتگوی زنده به عنوان یک روش ارتباطی، عالی و بی دردسر است. قواعد معمول بازاریابی درونگرا اینجا هم کارآمده، بنابراین شما به کپی خوب، تصاویر و المانهای گرافیکی درگیرکننده و پیشنهادی متقاعد کننده نیاز دارین تا کمپین ریتارگتینگتون عملکرد خوبی داشته باشه. انتشار مقالات در بلاگ فرصتهای خیلی خوبی رو برای بهبود تبدیل در اختیارتون قرار میده.
بازاریابی پیامکی به شما امکانات متعددی برای ایجاد تبلیغات هدفمند متمرکز بر افزایش نرخ کلیک را ارائه میکند. آیا میدانید که چگونه میتوان میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی را اندازهگیری کرد؟ نرخ کلیک یا Click-Through Rate معیاری برای محاسبۀ مقدار موفقیتآمیز بودنِ مارکتینگ برای کسبوکارتان است. فراخوانهای اقدام (Call to Action) نقش کلیدی در هدایت کاربران به سمت خرید یا اقدام موردنظر دارند. برای افزایش تأثیر CTA میةوانید کارهای مختلفی انجام دهید، مثلاً از متنهای واضح و قابلدرک مثل "همین حالا خرید کنید" یا "مشاوره رایگان دریافت کنید" استفاده کنید. یا رنگ و اندازه دکمههای CTA را متناسب با طراحی سایت و روانشناسی رنگها انتخاب کنید.
پس باید پیشبینی کنید که با توجه به وسعت نمونهتان، چه مدتزمانی برای رسیدن به بهترین جواب مناسب است. نظرسنجی از مشتری به شما این امکان را میدهد تا به درک بهتری از مشتریان خود دست پیدا کنید. با این کار متوجه میشوید که چه چیزی آنها را به خرید تشویق میکند یا برعکس، آنها را از سایت گریزان کرده است. نظرسنجی یکی از بهترین راههای یادگیری استراتژیها برای بهینهسازی مؤثر سایت است. با بهینهسازی سایت، میتوانید تجربه کاربری از اولین بازدید تا خرید مداوم، بهبود دهید و آن را برای بازدیدکنندگان، شخصیسازی کنید.
گاهی اوقات ذهن کاربر نیاز به یک تحریک جزئی دارد تا کار مورد نظر ما را انجام دهد. از آنها دعوت به اقدام یک کار کنید، به این کار میگوییم کال تو اکشن که اختصارا به آن CTA نیز میگویند. در حقیقت آنچه که مهم است نرخ تبدیل است، با افزایش نرخ تبدیل از اتلاف زمان، نیرو و هزینههای بیشتر جلوگیری میکنیم. همچنین باید به وسعت نمونه همفکر کنید؛ یعنی صفحه موردنظر باید به تعداد کافی بازدید برسد تا شما بتوانید بر اساس آن تصمیم گرفته و تغییرات همیشگی اعمال کنید. در طول یک آزمایش، تعداد بازدیدکنندهها و نرخ تبدیل، همواره کاهش و افزایش مییابد.
این نیاز به یک رویکرد استراتژیک، تصمیم گیری مبتنی بر داده و بهینه سازی مستمر دارد. مشاور دیجیتال مارکتینگ دارایی ارزشمندی است که می تواند تاثیر قابل توجهی در موفقیت آنلاین شما داشته باشد. با همکاری با یک متخصص در این زمینه، پتانسیل افزایش نرخ تبدیل وب سایت خود را باز می کنید و در نهایت باعث رشد و دستیابی به اهداف تجاری خود در حوزه دیجیتال می شوید. اولین قدم در بهینهسازی نرخ تبدیل، شناخت دقیق از مخاطبان هدف است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics میتوانیم دادههای مربوط به رفتار کاربران، منبع ترافیک، صفحات پربازدید و سایر معیارهای کلیدی را جمعآوری و تحلیل کنیم. این اطلاعات به ما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف وبسایت را شناسایی کنیم و بر اساس آن استراتژیهای بهبود را تدوین کنیم.
پیدا کردن نقطه شروع برای بهینه سازی نرخ تبدیل به عوامل زیادی از جمله هزینه زمانی و پولی وابسته است. کلید این کار اینست که از همین امروز شروع به بهینه سازی و یادگیری سئو کنید. هرچه زودتر اقدام به تغییرات سایت برای بهینه سازی نرخ تبدیل کنید، زودتر به هدف خود یعنی فروش بیشتر می رسید. در طی شناخت فرایند خرید کاربران، سوالات و فرضیه های زیادی ممکن است ایجاد شود. با ایجاد گروه های تخصصی و آزمایش فرضیه های مختلف می توان نتایج ارزشمندی به دست آورد و از آنها در بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کرد.
این کار به مراتب ریسک کمتری داره و احتمالا از نظر افزایش درآمد، نتایج بهتری رو به دنبال داره. چه شما یک استارتاپ کوچک باشید و چه یک کسب و کار بزرگ، بهینهسازی نرخ تبدیل میتواند تأثیر مثبتی بر درآمد و وفاداری مشتریان شما بگذارد. با استفاده از تکنیکهای CRO و اعمال تغییرات مستمر در روندها و استراتژیها، میتوانید فروش خود را به حداکثر برسانید. مزایای مشارکت با یک مشاور بازاریابی دیجیتال را نمی توان اغراق کرد. آنها تخصص زیادی را به میز می آورند و به شما این امکان را می دهند که دنیای پیچیده بازاریابی آنلاین را با اطمینان حرکت کنید.
افزایش بازدید کاربران، رشد سریع برنامههای کاربردی و نیاز به دسترسپذیری بالا، همگی چالشهایی هستند که مدیران شبکه و توسعهدهندگان با آنها روبهرو میشوند. در چنین شرایطی، استفاده از یک توزیعکننده بار (Load Balancer) میتواند عملکرد، پایداری و کارایی یک سامانه را بهبود بخشد. به عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین کوچک ممکن است با بهبود فرآیند پرداخت و استفاده از پیشنهادات ویژه برای مشتریان جدید، نرخ تبدیل خود را افزایش دهد. در این شرایط، حتی تغییرات کوچک در تجربه کاربری میتواند تفاوت زیادی در درآمد داشته باشد. هر چه بهتر از این روش ها در فهم علت خرید محصولات توسط مشتریان استفاده کنید، در بهینه سازی نرخ تبدیل موفقتر خواهید بود و محصولات مورد علاقه مشتریان را به آنها ارائه خواهید کرد.
به عنوان مثال، تغییر طراحی و پیام رسانی صفحه نخست و محصول، راهی عالی برای مشاهده نحوه تعامل مشتریان بالقوه در صفحه شماست . مشتریان خود را درگیر کنید تا برند شما را در رسانه های اجتماعی خود برچسب گذاری کنند. از آنها به عنوان عناصری در صفحات محصول خود برای ایجاد اعتماد و تشویق به خرید استفاده کنید. مشتریان بالقوه خود را بیشتر با مشتری متوسط شما می شناسند، آنها می خواهند محصولات را در زندگی واقعی ببینند. اگر از تصاویر باکیفیت و مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید، کاربر بیشتر به سایت شما اعتماد می کند.
خرید یادآور هزینه بوده و ممکن است چندان برای افراد خوشایند نباشد! در صورتی که برایتان امکان پذیر باشد بهتر است از این کلمه استفاده نکنید و یا کمتر استفاده کنید. در ادامه سعی میکنیم با بیان مثالی بهتر شما را برای درک این موضوع آماده کنیم. چندین تست را به طور همزمان انجام ندهید چون هر عنصر میتواند بر عناصر دیگر هم تاثیر بگذارد. پس صبور باشید و فرضیهتان را به درستی بررسی و بعد تصمیمگیری کنید. دقت کنید که احساسات و نظرات شخصی را وارد فرضیه نکرده و به دادهها تکیه کنید.
دو مورد از مهمترین مشکلاتی که بلای جان سایتهای فروشگاهی فارسی هستند و باعث کاهش نرخ تبدیل آنها شدهاند، سرعت پایین و ریسپانسیو نبودن آنهاست. در مقالۀ «طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست و چه ضرورتی دارد؟» کامل به این موضوع پرداختهایم. اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، احتمالا بعد از افزایش بازدید کنندگان سایت با حجم زیادی از سبدهای خرید رها شده (خرید هایی که هزینه آنها پرداخت نشده) روبرو میشوید. خیلی از کاربران شما بعد از انتخاب محصولات، تا مرحله پرداخت محصول هم جلو میروند اما ناگهان از سایت خارج میشوند. با توجه به همین موضوع، سعی کنید که مقالات خودتان را بررسی و در آنها یک کال تو اکشن قرار دهید. بعد از آن با استفاده از ابزارهای مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس، ببینید که کدام صفحات، نرخ تبدیل بیشتری دارند و با روشهای مختلفی مثل تبلیغات، سئو و...
اگر 10 مخاطب هدفمند داشته باشید، تبدیل آنها به مشتری بالفعل زمان، هزینه و انرژی کمتری نسبت به تبدیل 100 مشتری غیر هدفمند از شما میگیرد. پس حواستان باشد، گول تعداد بالای مخاطبان یا ترافیک ورودی را نخورید! نرخ تبدیل یا Conversion Rate یعنی اینکه چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت یا فروشگاه اینترنتی ما، عمی که میخواهیم را انجام میدهند. بعنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی ما روزانه 100 بازدید کننده داشته باشد و انتظاری که ما از بازدید کنندگان داریم (خرید) باشد، اگر روزانه 10 نفر خرید کنند، میگوییم نرخ تبدیل 10% است. نمایش این موارد باعث ایجاد اعتماد در مخاطب و در نهایت باعث بهبود نرخ تبدیل (CRO) میشود. به تصویر زیر توجه کنید تا در ادامه از یک نمونه واقعی و شگفت انگیز تاثیر بهینه سازی نرخ تبدیل با کاهش حجم فرمها برایتان بیان کنیم.
این فرصتها در خصوص مقالاتی که مدتی از انتشارشون گذشته باشه بیشتره. برای مثال، بخش اعظمی از بازدیدهای ماهیانه بلاگ و سرنخهای هاب اسپات از مقالاتی میاد که از زمان انتشارشون بیشتر از 1 ماه گذشته. نکته مهم اینه که به دنبال راهی باشین که اصطکاک موجود در فرآیند فروشتون رو کم کنه. شما میتونین از انواع مختلف بنر پاپ آپ استفاده کنین که به نوع پیشنهادتون بستگی داره. به گزارش هاب اسپات، بنرهای slide-in box در بخش بلاگ 192 درصد نرخ کلیک و 27 درصد ثبت نام یا ارسال اطلاعات بیشتری نسبت به یک CTA معمولی در انتهای بلاگ پست داشتن.
سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه، تأثیر زیادی در عملکرد کلی سایت شما دارد. این مسئله بهطور مستقیم روی تجربه کاربری (UX)، نرخ تبدیل و رتبه سایت در موتور جستجو تأثیر میگذارد. این توصیه را فراموش نکنید که هر کسی که یک وب سایت دارد بهتر است از بهینهسازی نرخ تبدیل استفاده کند و نتایج مطلوبی را به دست خواهد آمد. ابتدا بدانید، نرخ تبدیل تعداد دفعاتی است که بازدیدکننده هدف تعیین شده شما برای وب سایت را انجام میدهد که با تقسیم بر کل ترافیک وب سایت میتوان به میزان آن دست پیدا کرد. این کار از طریق طراحی صفحات وب، کپی شفاف و متقاعدکننده و CTA هوشمندانه میتونه انجام بشه.
در این حالت اگر روزی این مخاطب نیاز به خرید محصول یا خدمات مرتبط به شما پیدا کند، مطمئنا اولین اسمی که در ذهناش به وجود میآید، نام برند شماست. قصد ارائه یک محصول نسبتا گران را دارید؟ پس وقت بگذارید و به خوبی در خصوص محصول و مزایای آن توضیح دهید. قرار است مشتری پول زیادی را پرداخت کند، پس احتمالا قانع کردن مشتری هم زمان بیشتری از ما بگیرد. شما باید دائم در حال تحقیق باشید، آزمایش انجام دهید و از نتایج آزمایشها در بهینهسازی و طرح آزمایشهای دیگر استفاده کنید تا به ایدئالترین حالت ممکن برسید. امیدواریم با استفاده از این مقاله، کسبوکار شما هر روز بیشتر از دیروز در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بگیرد.
در نتیجه، «Return On Investment» که نرخ بازگشت سرمایه است را افزایش میدهد. ممکن است در فروشگاه خردهفروشی، بخواهیم افراد بیشتری را ببینیم که فروشگاه را رصد میکنند، خرید هم انجام دهند. ما میتوانیم از بهینهسازی نرخ تبدیل استفاده کنیم تا بفهمیم چرا آنها خرید نمیکنند. شاید آنها در یافتن محصولی متناسب با نیازهایشان مشکل دارند یا شاید در مورد نحوه عملکرد محصول سوالاتی داشته باشند. در این مقاله به چند روش و استراتژی کاربردی و موثر برای پیاده سازی CRO اشاره شده. اما به طور کلی برای بالا بردن نرخ تبدیل باید در وضعیت طراحی، محتوای موجود در سایت، نحوه تبلیغات و ارائه پیشنهادات و نحوه تعامل با بازدیدکننده ها بازنگری داشته باشین.
نرخ تبدیل (CRV) یکی از معیارهای کلیدی است که توسط تیم های بازاریابی برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های پولی، وب سایت ها، صفحات فرود، فرم های تولید سرنخ و غیره استفاده می شود. بلکه اشک این نشان می دهد که چگونه در فعالیت های دیجیتال خود موفق یا شکست خوردیم. وقتی کاربران نیاز به تعامل با سایتی که برای آنها طراحی شده است، موانع واقعی خیلی بیشتر ظاهر می شوند. یک چیز این است که کاربران را وادار به بازدید از وب سایت خود کنید، اما متقاعد کردن آنها برای تبدیل به صفحه شما (فرم را پر کنید، از صفحه تماس بازدید کنید یا خرید انجام دهید) چیز دیگری است. هر یکی از این دوازده قسمت، به بهینه سازی نرخ تبدیل مربوط هستند اما هیچ کدام از آنها به تنهایی نمی تواند بر نرخ تبدیل اثر مشهودی داشته باشد. بهینه سازی نرخ تبدیل با در نظر گرفتن تمامی این موارد قابل اجراست و نبایست از هیچکدام غافل شد.
سایتها و فروشگاههای اینترنتی بزرگ همواره نظرسنجیهایی را در جهت بهبود ارائه خود انجام میدهند و حتی اگر به خاطر داشته باشید بسیاری جهت شرکت در نظرسنجی امتیاز و یا جوایزی را در نظر میگیرند. در واقع نظرسنجی یکی از بهترین روشهایی است تا مطمئن شوید کاربران شما به دنبال چه هستند. بعنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی ما روزانه 100 نفر بازدید کننده داشته باشد و از این تعداد بصورت میانگین فقط 3 نفر خرید کنند، میتوانیم بگوییم نرخ تبدیل ما 3% است. «Google Analytics» یکی از ابزارهای گوگل است که دادههای عددی در مورد عملکرد کلی وبسایت، گزارشهای مربوط به فعالیت بازدیدکنندگان، منابع ورودی ترافیک، عملکرد محتوا و … را ارائه میدهد. اگر با این ابزار آشنا نیستید مقاله گوگل آنالیتیکس چیست؟ را بخوانید.
گاهی اوقات یک محصول اگر گران باشد فروش بیشتری دارد (البته در اینجا شهرت برند فروشنده مهم است)، و گاهی اوقات با کاهش قیمت محصول میتوان فروشهای بیشتری را ایجاد کرد. پیشنهاد میکنم در خصوص استراتژیهای قیمت گذاری مطالعه کنید و با کاهش و یا افزایش قیمت محصولات خود وضعیت نرخ تبدیل را در جهت افزایش فروش مورد بررسی قرار دهید. در بسیاری از مواقع ممکن است توضیحات داخل صفحه محصولات به اندازه لازم، کافی نباشد و سوالات در ذهن مخاطب بوجود بیاید. وجود دکمه پشتیبانی آنلاین برای پاسخ به سوالات فوری کاربران میتواند گزینه جذابی باشد. به خاطر بسپارید در بسیاری از مواقع تبدیل در هنگام تعامل و گفتگو اتفاق میافتد و با وجود دکمه پشتیبانی آنلاین در فروشگاه اینترنتی، میتواند یک شانس دوم به خود بدهید تا مشتری را جذب نمایید.
شناخت سناریوی خرید کاربران امری ضروریست و به درک شناختی کاربران و نیازهای آنان کمک زیادی می کند. آگاهی از این سناریو کمک می کند تا متوجه تغییرات لازم در سایت شویم و بالطبع، نرخ نبدیل سایت را بهبود ببخشیم. شناخت شخصیت کاربران به درک هرچه بیشتر آنها و نیازهایشان کمک می کند و فرایند شناختی آنان را از حالت پیچیدگی خارج کند. امروزه شناخت کارکتر کاربران در طی فرایند خرید، امر بسیار مهمیست و باعث میشود که محصولات متناسب با شخصیتشان، به آنها ارائه شود. چیزی که برای او مهم است افزایش درامد حاصل از فروش محصولات می باشد. سئو پر از حدس و گمان در ارائه پیش بینی هاست و چیزی که ما در اینجا به آن نیاز داریم یک فرایند علمیست.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری