یادداشتی در باب بهره وری کارمندان وفادار

یکی از مشخصه های یک کارمند عالی در یک سازمان وفاداری است . مفهوم وفاداری کارکنان، به میزان دلبستگی شغلی و سازمانی آنان به اهداف، عملکرد و مجموعه سیاست های کلی حاکم بر سازمان اشاره دارد.

بسیاری از این مطالعات نشان داده اند که کارکنان وفادار نشانه ای از ارزش سازمان هستند و تعهّد بیشتری در رابطه با توسعۀ مستمر کیفیت خدمات سازمان دارند .

وفاداری سازمانی انجام فعالیتهای غیرموظف جهت کمک به بهبود تصویر بیرونی سازمان، فداکاری در راه منافع سازمانی، حمایت از هویت سازمان در شرایط، زمان و مكانهای مختلف و احساس وفاداری به رهبران و سازمان به عنوان یک کل است .

وفاداری سازمانی بهره وری را بالا می برد و تضمینی است بر کیفیت مطلوب خدمات و تولیدات و یكی از مهمترین زمینه سازهای نوآوری در محیط های کار است. وفاداری تنها محدود به اطاعت در محیط کار نیست، بلكه تشویق دیگران در محیط کار را نیز شامل می شود.

وفاداری سازمانی شامل دو بعد وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری است: وفاداری  نوعی احساس پیوند، تقابل و اعتماد است. وفاداری نگرشی را درک و اعتقاد قوی به پذیرش اهداف و ارزشهای سازمانی دانسته و اینگونه بیان می دارد که وفاداری نگرشی تمایل شدید به حفظ عضویت در سازمان محل استخدام، تلاش فراوان در قبال سازمان و یا فراتر از توان خود عمل کردن در جهت منافع سازمان تعریف می کند.

وفاداری رفتاری زمانی ایجاد میشود که “فرد با نوع خاصی از رفتار هویت می یابد و نگرش خود را با آن رفتار متناسب می نماید. برخی از کارشناسان معتقدند که اگرچه مدل رفتاری وفاداری نسبت به مدل وفاداری نگرشی تخصصی تر است، اما در شكل گیری سیاستهای کلی مدیریت منابع انسانی کاربرد کمتری دارد.

بدون تردید کمتر کسب و کار های را خواهید یافت که مشتریان وفاداری داشته باشد، مالک برندهایی باشد که خریداران آن را می‌پرستند و نسبت به آن متعصب هستند، اما کارکنانی وفادار و با تعلق خاطر بالا نداشته باشد. اشتیاق کارکنان وفادار نسبت به شغل خود و شرکتی که در آن کار می‌کنند، قدرت غیر قابل انکاری در رقم‌زدن تجربه مشتری و تاثیرگذاری بر عملکرد کسب ‌و‌ کار دارد.

بنابراین نقش شما به عنوان یک کارمند وفادار بسیار مهم است . اگر شما به سازمان و شرکت خود وفادار باشید  امکان بروز بسیاری از موفقیت های زیاد است.

 پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند: کارکنان وفادار به تحقق اهداف سازمان بیشتر توجه می‌کنند، برای موفقیت آن سخت‌تر کار می‌کنند و نسبت به سایر کارکنان ماندگارتر هستند. نرخ ماندگاری بالای کارکنان به معنای کاهش قابل توجه هزینه‌های استخدام و آموزش و هزینه کاهش بهره ‌وری و اشتباهات کارکنان تازه‌ وارد است. بنابراین اندازه‌گیری وفاداری و تعلق‌خاطر کارکنان و درک دلایل و پیشران‌های آن برای سازمانی که بر روی رضایت و وفاداری مشتری سرمایه‌گذاری می‌کند، بسیار اهمیت دارد.

ولی شما برای این که به یک کارمند عالی رتبه سازمان خود تبدیل شوید باید کارمند وفادار باشید . شاید بتوان گفت یک کارمند وفادار خود را بخشی از مجموعه می بیند و همانند مالک و سهامدار مجموعه عمل می کند، ویژگی توصیفی این افراد عدم توجه آنها به خودشان است. یعنی وقتی ساعت 5 همه افراد شرکت را ترک می کنند کارمندان وفادار با اشتیاق به دنبال ایجاد کارایی بیشتر برای سازمان خود هستند. هیچ وقت نمی گذارند دیگران پشت سر شرکت آنها حرف بد بزنند . همیشه از استراتژی سازمان خود دفاع می کنند. محصولات شرکت خود را به درستی تبلیغ می کنند.وقت و انرژی زیادی برای شرکت می گذارند و تا رسیدن به  هدف تلاش می کنند .

کارمندان وفادار همانند چرخی هستند که هرگز صدا نمی دهند، بنابراین هرگز نیاز به روغن کاری ندارند. این گونه کارمندان مشارکت بیشتری در کارها داشته و ایده های نوآورانه بیشتری ارائه می دهند، برای انجام کارهای مختلف داوطلب می شوند و افراد را برای استخدام در مجموعه ترغیب می کنند، نسبت به مجموعه تعصب دارند و با علاقه از خروجی شرکت صحبت می کنند

 از سوی دیگر نتایج برخی پژوهشها نشان دادند که میان اعتماد و وفاداری کارکنان  ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد از جمله نتایج به دست آمده نشان می دهد که اعتماد بین فردی رضایت کارکنان را به شدّت تحت تأثیر قرار میدهد و نتیجه ی آن وفاداری کارکنان به سازمان و اهداف آن میشود و بیان میدارد که بین رضایت کارکنان و وفاداری کارکنان به سازمان ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد.

همچنین، نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباطات و اعتماد به طور مستقیم بر وفاداری تأثیرمیگذارد. در پژوهشی که به تازگی  انجام شد نشان داد که رضایت و اعتماد کارکنان به سازمان به عنوان عواملی مهم در افزایش کیفیت، اثربخشی و بهره وری عملكرد آنان در سازمان هستند که پیامد آن ارتقاء وفاداری آنان به سازمان میشود. یافته های تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین اعتماد، رضایت و وفاداری کارکنان وجود دارد. با وجود رضایت و اعتماد کارکنان رفتارهای مشارکتی در سازمان ایجاد شده و عملكرد کارکنان بالا رفته که نتیجه ی آن وفاداری کارمند به سازمان مطبوعش است.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>